Alexandra Boutros

Jag började dansa på dansskola när jag var 10 år och har sedan dess testat fler dansgenrer och sammanhang. Jag har bland annat dansat på hobbynivå, i uppvisningsgrupp, på fritidsgård etc. Intresset för undervisning startade redan som 13-åring, där jag fick börja undervisa dans för yngre barn på fritidsgården. Sedan dess har jag varit fast.

Parallellt med min undervisning så har jag alltid varit lite av en konstnärssjäl och har därmed ständigt undersökt hur jag genom dansen likväl som genom andra estetiska uttryck kan skapa och uttrycka mig själv.

Jag har gått dansprogram på gymnasiet hemma i Norrköping, pluggat dans under 3 år vid Karlstads universitet och läser just nu min sista termin på kandidatprogrammet i danspedagogik – inriktning jazzdans – vid Stockholms konstnärliga högskola. Jag var även den första att ta emot Ninos Josefs stipendium ”Dansa vidare” år 2018 & har genom åren samlat på mig en hel del erfarenheter inom undervisning likväl som inom det egna dansen.

Målet med min undervisning generellt är att skapa en trygg miljö där vi alla ständigt lär av varandra, känner rörelseglädje och utmanar vår kreativitet. Likväl strävar jag efter att kombinera min undervisning med min konstnärlighet, för att på så sätt skapa en tydlig verksamhet.

I arbetet med barndans fokuserar mina lektioner på dansens 5 byggstenar, ur Rudolf Von Labans teorier, dessa är: kropp, rum, tid, kraft & relation. Med hjälp av dessa skapar jag mina lektioner på ett sätt som tränar kroppen i dans med leken som primär essens. Min filosofi är att det som blir roligt blir det som skapar långvarig kunskap!

Foto: Jasmine Attié.